Biciklističke staze

STAZA BR. 1 STARIGRAD - RELJANI

Starigrad-Paklenica - Modrič - Starigrad-Paklenica

Staza Br. 1 STARIGRAD

Ova jednosmjerna biciklistička ruta vodi kroz pitoreskna podvelebitska sela kojima dominira tradicijska arhitektura u kamenu, uz mnoštvo vrijednih kulturno-povijesnih lokaliteta te prekrasne vidike na planine i more. Ruta polazi iz središta Starigrada-Paklenice (1). Na raskrižju (2) je moguće skrenuti lijevo te posjetiti jedinstvena kamena spomen znamenja - MIRILA (A), do kojih se stiže nakon 1 km vožnje uzbrdo. Glavna staza vodi ravno, pored starih bunara i gusterne (B), nekadašnjih glavnih mjesnih izvora pitke vode. U zaseoku Marasovići preporučamo posjetiti novouređenu etno kuću (C) s malom etnografskom zbirkom i tradicionalnom dalmatinskom konobom.

Odavde se moguće uputiti u obilazak NP Paklenica (D) ili se spustiti na najljepšu starigradsku plažu Kulina, poznatu po Večkoj kuli (E) koja čuva tajnu kralja Pasoglava... Skretanjem desno pred samim ulazom u NP Paklenica (3) nastavlja se vožnja glavnom stazom, koja je na dionici do zaseoka Dadići/Škiljići opremljena poučnim panoima te Vas vodi na “Kratko putovanje kroz prošlost” (F).

Slijedi ugodna vožnja uz tradicionalne suhozide i stara sela, s prekrasnim pogledom na more. Ponad zaseoka Jurline nalazi se još jedna krasna stara gusterna (G), a iz zaseoka Jusupi (4) moguće je spustiti se do središta Selina i mjesne ljepotice - prirodne šljunčane plaže Pisak.

Iz zaseoka Reljani spušta se na glavnu cestu (5) uz koju se vozi 1km, nakon čega se ponovno skreće na makadam (6), te stiže do vrijednog povijesnog lokaliteta - ostataka kasnoantičke Gradine Modrič(H). Odavde se pruža veličanstveni pogled na more i duboko u kopno usječenu uvalu, interesantnu zbog vrulja, stupova slatke vode koji izviru kroz morsko dno.

Nakon spuštanja u središte Modriča skreće se lijevo između ceste i suhozida (7), oprezno se prelazi glavna cesta i stiže na autobusnu postaju, uz koju se nalazi uređeni izvor pitke vode imena Vrilo Velebit. S ove lokacije moguće je nastaviti vožnju rutom 2 ili se istom stazom vratiti u Starigrad-Paklenicu. Nezaboravan doživljaj jedinstvenog spoja mora i planine u povratku je posve drugačiji i još intenzivniji.

STAZA BR. 2 MALI KAMENJAR

Modrič - Kitnasta glavica - Modrič

Staza Br. 2 MALI KAMENJAR

Ova kratka, ali atraktivna ruta vodi kroz karakterističan krajolik kamenjara isprepletenog niskim raslinjem kojim dominiraju tišina i pogled na padine Velebita.

Ruta kreće s autobusne postaje u Modriču (1) uz koju se nalazi uređeni izvor pitke vode pod nazivom Vrilo Velebit. Duboko u kopno usječena uvala Modrič zanimljiva je zbog pojave vrulja, stupova slatke vode koji izviru kroz morsko dno.

Nakon oprezna prelaska glavne prometnice slijedi uspon ulicom Put hrvatskih brigada do raskrižja (2) na kojemu se nastavlja lijevo prema selu Kitnasta Glavica. Sa staze se pruža predivan pogled na more i planine koji daje snagu za vožnju uzbrdo. Slijedi ugodna vožnja kroz karakterističan pejzaž kojim dominiraju kamenjar i nisko raslinje. Na raskrižju (3) se skreće lijevo i ulazi u selo Kitnasta Glavica. U samom selu (4) je potrebno kratko gurati bicikl (60m), nakon čega se ponovno vozi dobro uređenim makadamom prema jugoistoku. Smirujuću tišinu povremeno prekidaju tek pastiri sa stadima ovaca na ispaši. Na raskrižju (5) se dotiče ruta 3 koja lijevo vodi prema selu Zelenikovac. Nastavlja se ravno te se nakon prolaska ispod dalekovoda i nadvožnjakom iznad autoceste, na križanju (6) skreće desno i nastavlja sjevernom stranom velikog kamenoloma.

Na povratku u Modrič se prolazi ispod autoceste (7) i nastavlja starom glavnom cestom omeđenom tradicionalnim kamenim rubnicima. Na raskrižju (8) je moguće skrenuti lijevo u središte Rovanjske gdje je vrijedno posjetiti srednjovjekovnu crkvicu neobične arhitekture, Sv. Juraj (I), smještenu na samoj obali.

U neposrednoj blizini ovog raskrižja nalazi se i Modrič špilja (J), zaštićeni geomorfološki spomenik prirode. Ulaz u špilju se nalazi nad samom morskom obalom, s pogledom na tragove srednjovjekovne Gradine Modrič s druge strane uvale. Špilja je uređena za organizirane turističke obilaske, što svakako preporučamo učiniti za vrijeme boravka na našem području.

STAZA BR. 3 VELIKI KAMENJAR

Maslenica-Zelenikovac-Jasenice-Maslenica

Staza Br. 3 VELIKI KAMENJAR

Ruta vodi kroz karakterističan krajolik kojim se izmjenjuju morsko-planinski pejzaži te dotiče iznimno atraktivne povijesne i prirodne lokalitete.

Ruta polazi od velikog križanja u Maslenici (1) s kojega se skreće na dobro uređeni makadam. Nakon ugodne vožnje kroz nedirnutu prirodu na raskrižju (2) se skreće lijevo i nastavlja kroz kamenolom u smjeru sjeverozapada, s pogledom na velebitske vrhove u daljini. Slijedi dvostruko raskrižje na glavnoj cesti (3). Nakon 2. raskrižja skreće se desno na makadam i nastavlja do idućeg raskrižja (4) na kojemu se ponovno skreće desno. Dalje se vozi kroz karakterističan kamenjar ukrašen niskim raslinjem.

Po prelasku iznad autoceste i podno dalekovoda lagano se spušta do raskrižja (5), odakle je moguće nastaviti ravno prema selu Kitnasta Glavica (Ruta 2) ili pratiti glavnu trasu ove rute koja vodi desno prema selu Zelenikovac. Vožnju laganom uzbrdicom prate smirujuća tišina i pogledi na velebitske vrhunce, a često se ovdje susreće inače rijedak prizor stada ovaca na ispaši.

Ubrzo nakon idućeg skretanja lijevo na raskrižju (6) se stiže na veliki plato podno sela Zelenikovac. Vozi se ravno, uz tradicionalan suhozid, iza kojega se cestom spušta desno u smjeru juga. Staza ubrzo skreće lijevo (7), uz autocestu, do prvog podvožnjaka (8). Nakon prolaska ispod autoceste nastavlja se prema jugu.

Po dolasku na glavnu cestu (9) kratko se vozi desno, oprezno prelazi cesta i stiže do odvojka koji vodi lijevo prema vidikovcu Pariževačka glavica (K), mjestu najljepšeg pogleda na kanjon rijeke Zrmanje.

Glavna staza vodi desno, uz cestu prema Jasenicama. Na raskrižju (10) se vozi lijevo lokalnom cestom kroz selo Šarlići, uz pitomu zelenu dolinu. Na istom križanju se može skrenuti desno prema mjestu Jasenice, gdje se preporuča posjet crkvi Sv. Jeronima (L), u cijelosti sagrađenoj od kamena.

Nakon izlaska iz sela Šarlići nastavlja se u smjeru jugozapada prema Novigradskom moru. Na raskrižju (11) odvojak lijevo vodi do vidikovca (N) s kojega se pruža predivan pogled na stoljetne maslinike, more i romantičnu plažu u podnožju vidikovca. Glavna staza vodi desno, natrag u Maslenicu gdje je avantura i počela.

Staza Br. 4 ZRMANJA

Golubić - Kaštel-Žegarski - Muškovci

Ova najduža i uglavnom asfaltirana staza vodi kroz atraktivan krajolik isprepleten razigranim tokovima, impozantnim kanjonima, skrivenim izvorima i ušćima rijeke Zrmanje i njenih pritoka.

Staza počinje uz državnu cestu Obrovac-Gračac, na odvojku koji se strmo i zavojito spušta prema mjestu Kaštel Žegarski(1). Nakon 4,5 km(2) moguće je skrenuti desno na makadamski put prema selu Ravni Golubić. Iz sela vodi označena planinarska staza do vidikovca (A) s kojega se pruža prekrasan pogled na ušće rijeke Krupe u Zrmanju. Nakon 5,8 km (3) slijedi još jedan desni odvojak koji makadamskim putem vodi do mjesta s kojega se pruža zadivljujući pogled na kanjon rijeke Krupe. Svakako preporučamo spuštanje planinarskom stazom do Kudina mosta(B).

Glavna staza vodi dalje cestom i nakon manje od jednog kilometra stiže do još jednog vidikovca s pogledom na ušće rječice Krnjeze u Krupu (4). Odavde se staza spušta prema manastiru Krupa (C), nakon čega se stiže u Kaštel Žegarski, polazište za rafting i kajak izlete. Od Kaštel Žegarskog skreće se desno prema Obrovcu, a vožnju prati nezaboravan pogled na duboko usječen kanjon Zrmanje i na velebitske vrhove. Po izlasku iz sela Bogatnik, na 23,9 km, staza se odvaja desno prema Bilišanima. Na 29,3 km staza nastavlja asfaltom prema Bilišanima te nakon 1,6 km skreće desno na makadam i stiže do Muškovaca.

Ovdje se je moguće odmoriti i okrijepiti, prošetati do prekrasnog slapa zvanog Berberov buk (D), obići selo Ogare te se osvježiti kupanjem u kristalno čistim vodama rijeke Zrmanje. Upravo ovdje završavaju i uzbudljive rafting avanture jer se u nastavku tok Zrmanje smiruje da bi se konačno rijeka spojila s morem. Od (8) do (9) staza nije posebno označena a vozi se lokalnom cestom.

pdf Preuzmite PDF dokument - Hike&Bike prospekt

Više o biciklističkim stazama Zadarske regije na: